Na včerajšnji dan, 19. 2. 2024 smo v sodelovanju s podjetjem 2TDK d.o.o. odprli Informacijsko točko Divača.
Kdo bi si mislil, da bodo ustvarjalci Južne železnice za potek te pomembne proge, ki je potekala od Dunaja do Trsta, izbrali prav naše kraje. Suha kraška pokrajina, polna jam in kamenja, v začetku projektnih rešitev ni napovedovala, da bodo ljudje in tovori potovali do Trsta prav preko Vremske doline in Divače ter Krasa. A domiselnost inženirjev južne železnice je opazila vodne vire na Vremščici in iz tega zgradila čudovite objekte, ki so hranili vodo, poleg vodohrana za nami, tudi severni in južni tajh. Voda tokrat ni bila nujno potrebna le za preživetje vsakega od nas, ampak tudi za delovanje parnih lokomotiv ter s tem tehnološki razvoj.
V obeh primerih – tako izgradnje Južne železnice kot tudi drugega tira je šlo za izjemno zahteven in premišljen projekt, ki je zaradi zahtevnega terena in okoljske občutljivosti trase zahteval različne variante, v primeru drugega tira 17 različnih variant.
Na ta način se v Divači povezujejo zgodbe iz preteklosti s sedanjostjo, dediščina dobiva nove pomene, skozi kamne in zidove ter poti se pišejo nove zgodbe. Preplet preteklosti s sedanjostjo ustvarja svet, v katerem živimo, bivamo in delujemo.
Vodohran v Divači je arhitekturna lepota spajanja narave s tehnično funkcionalnostjo. Z informacijsko točko Divača in vodohran dobivata novo podobo ter vrednost.
Informacijska točka Divača, kjer se predstavlja projekt Drugi tir, je oblikovana kot zunanja razstava pred vodohranom, vodnim rezervoarjem za parne lokomotive, ki je tehnični spomenik lokalnega pomena. Vodohran je bil zgrajen v začetku 20. stoletja, njegova glavna funkcija pa je bila zbiranje in shranjevanje vode ter zagotavljanje vode parnim lokomotivam, ki so po slovenskih tleh potovale vse od prvega vlaka leta 1846 do zadnje parne lokomotive na naših tleh, leta 1978.
Zgodba drugega tira železniške proge Divača–Koper se začenja pred več kot 20 leti. Proga med Divačo in Koprom je bila zgrajena leta 1967 in predstavlja edino železniško povezavo koprskega pristanišča z zaledjem. Od julija 2018 je proga tudi uradno zasičena, promet po njej poteka vse počasneje in z zamudami. Tudi to je eden od razlogov za izgradnjo drugega tira. Projektiranje enega največjih projektov Slovenije predstavlja primer dobre prakse. Prva varianta trase je bila izdelana leta 1996. Po preučitvi 17 variant v času 10 vlad je kot najustreznejša, tudi zaradi upoštevanja okoljskih vidikov, potrjena aktualna predorska trasa.
Dogodek sta s svojimi nagovori počastila županja Alenka Štrucl Dovgan in generalni direktor 2TDK d.o.o. Matej Oset.
Med drugim je županja v svojem nagovoru izpostavila:
"Za umeščanje enega največjih infrastrukturnih projektov v Sloveniji ter ga povezovati z lokalno skupnostjo in pri tem ostati občutljiv za naravne ter kulturne danosti, je potrebna velika stopnja strokovnosti, a tudi posluh in občutljivost za življenje. Divača ima pomembno mesto kot kraj, ki se je razvil zaradi železnice in ki ob in z železnico živi že stoletja. Ponosni smo, da eden največjih infrastrukturnih projektov nosi ime Drugi tir Divača Koper, da je ime našega kraja in občine v imenu tega projekta.
Vesela sem, da smo z 2TDK d.o.o. ob gradnji in umeščanju drugega tira v lokalno skupnost našli skupni jezik. Na osnovi tega je nastala tudi informacijska točka Divača, ki jo danes slavnostno otvarjamo tu pred tem prečudovitim kulturnim spomenikom, ki nas spominja na to, kako so naši predniki znali graditi in navkljub infrastrukturnemu razvoju ostali v spoštljivem odnosu do narave in do ljudi.
Občina Divača je hvaležna 2TDK-ju, vodstvu in vsem sodelavcem, izvajalcem za sodelovanje pri urejanju zunanje podobe vodohrana oz. informacijske točke. Nadejamo se uspešnega nadaljnjega sodelovanja in posluha pri odprtih vprašanjih. Naj drugi tir prinaša v Slovenijo prepotreben razvoj, odprtost naše države svetu in vse dobro za vse ljudi ter okolje, v katerem živimo."
Generalni direktor 2TDK Matej Oset pa je v nagovoru izpostavil, da je informacijska točka v Divači druga od treh, ki bodo služile kot informacijski centri v občinah ob trasi drugega tira. Ob tem je dodal, da drugi tir Divača-Koper ni zgolj železniški projekt, ampak predstavlja investicijo v razvoj regije, trajnostno mobilnost in gospodarski napredek.
»S tem projektom bomo znatno povečali zmogljivost in učinkovitost železniške povezave med pristaniščem Koper in zaledjem ter s tem okrepili logistično os Slovenije. Drugi tir bo prinesel nove priložnosti za razvoj, prav tako bo okrepil gospodarstvo Divače. Verjamem, da bosta tako gradnja kot tudi vzdrževanje železniške infrastrukture lahko ustvarila tudi nova delovna mesta v regiji ter da bo drugi tir, tako kot nekoč, ko so se ljudje zaradi razvoja železnice selili v Divačo, tudi v prihodnosti prispeval k številčnosti prebivalstva,« je v nagovoru dejal generalni direktor. Tudi on je dejal, da je sodelovanje z lokalnimi skupnostmi za 2TDK izjemnega pomena ter da je tudi informacijska točka v Divači nastala kot plod tovrstnega sodelovanja. Ob koncu svojega nagovora se je zahvalil vsem, ki so prispevali k pripravi razstave in organizaciji današnjega dogodka.
Dogodek je povezoval Nik Brcar.
V kulturnem programu je sodeloval Tomaž Nedoh na saksofonu in nas na nekoliko deževen in oblačen dan prijetno razveselil. Hvala.
Najlepše se zahvaljujemo vsem, ki ste se udeležili odprtja. Upamo, da se bo informacijska točka dobro spletla z lokalnim življenjem in še dolgo pričala o zgodbah preteklosti in sedanjosti. Vse te zgodbe služijo enemu namenu – ustvarjanju boljše in lepše prihodnosti za vse.